Wednesday, March 3, 2010

:: Falsafah Cinta & Perkahwinan ::

Salam semua.. Artikel lama sbg p'kongsian bersama.. ^_^
.
Pelajar: guru, apakah erti cinta? Bagaimanakah saya boleh mendapatkannya?
.
Guru: Ada sebuah ladang gandum yg luas didepan sana. Berjalanlh kamu dan jgn sesekali kamu berundur. kemudian ambillah satu ranting. Sekiranya kamu mendapati ranting tersebut sangat menakjubkn, ertinya kamu telah menemui cinta.
.
Pelajar t'sebut pun berjalan dan tidak berapa lama dia kembali dgn tangan yg kosong.
.
.
Guru: Mengapa kamu tidak membawa sebatang ranting pun?
.
Pelajar: Saya terpaksa memilih satu ranting saja, dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula. Sebenarnya saya telah berjumpa dgn satu ranting yg paling menakjubkan tapi saya tidak tahu apakah ada lagi yg akn menakjubkn di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting itu lalu saya dapati tidak ada lagi ranting yg paling menakjubkn selain drpd yg saya lihat tadi. jadi saya tidak mengambil sebatang pun akhirnya.
.
Guru: ya, itulah cinta..
.
...................................................................................................................

Dihari lainnya pula pelajar tersebut bertanya kpd gurunya, apa itu perkahwinan?

.

Guru: ada hutan yg subur didepan sana. berjalanlah kamu. tapi janganlah kamu sesekali mengundur kebelakang. tebanglah sepohon pokok saja. dan tebanglah jika kamu merasakan bahawa pohon tersebut adalah yg paling cantik,segar dan tinggi, kerana kamu telah menemukan apa itu perkahwinan.
.

Pelajar tersebut pun berjalan, dan tidak berapa lama, dia datang semula dgn membawa sepohon kayu, walaupun pohon tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pd pandangan guru tersebut.

.

Guru: mengapa kamu memotong pohon seperti ini?


Pelajar: Berdasarkn pengalaman ku sebelum ini, aku hanya berjalan separuh drpd hutan tersebut dan aku takut akn kembali dgn tangan kosong. jadi saya mengambil kesempatan menebang pohon ini lalu dibawa kesini. Pada pandangan saya ianya adalah pohon yg terbaik buat saya. saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya.

Guru: itulah perkahwinan..

.

ilham abadi: Mengapa tidak diikhlaskn, panjatkn syukur padaMU ya Rahman.. Oh tuhanku, redhailh hidup ini.. mengapa terlalu m'dambakn kesempurnaan, menagih benar nokhtah keserasian? Mengapa tidak menerima dia yg seadanya, kerna hakikatnya dia org yg sama, yg pernah dulu kita puja, meminta utk mendapatkn cinta & perhatiannya.. dulu cuba memiliki, kenapa kini mengkhianati?

2 comments:

Unknown said...

kembalikan cinta DIA.

:: NZMS :: said...

sesungguhnya cinta Allah itu abadi, pasti. Allah pemilik & pengurnia cinta yg sejati.