Monday, July 20, 2009

:: Isra' Mi'raj ::

Peristiwa Isra' Mi'raj mengandungi banyak pengajaran yg boleh dijadiN iktibar. Namun, saya memetik 2 pengajaran pnting yg t'kandung di dalamnya iaitu:
.
Kewajiban solat 5 waktu telah dianugerahN kpd umat Muhammad, diwahyuN terus tidak sperti kewajiban ibadat lain sperti zakat & puasa yg diturunN sbg wahyu dan disampaiN melalui Jibril. Ini menunjukN betapa pnting & istimewanya ibadah ini. Solat juga merupaN hadiah yg paling b'harga kpd Nabi utk merawat segala kesedihan & kemurungan yg baginda hadapi. Solatlh penyelesaian segala masalah yg kita hadapi. Andai kita b'depan dgn masalah berat yg x t'tanggung, kekecewaan yg xt'bendung, kebuntuan m'cari jalan keluar, keresahan & kekosongan jiwa, kembalilah kpd Allah. Carilah pengampunanNya & b'bicaralh terus dgnNya.. Hamburknlh segala duka lara & gelisah jiwa kpd Yang Maha Mencipta, dlm setiap sujud kita. Jgn disimpan marah kita kpd manusia. Lepaskanlh sgala kekecewaan kita itu, mengadulh kpd Yang Maha Bijaksana..


..bukti kebesaran Allah..
.
Israk Mikraj juga menguji keimanan kita untuk beriman kepada Allah dan Rasulnya dalam hal2 yg di luar jangkauan akal kita. Sahabat Nabi seperti Abu Bakar beriman & percaya dgn sepenuhnya bahawa Baginda telah merentasi 7 langit dlm satu malam. Bayangkanlh jika perkara sama disampaiN kpd umat hari ini. Adakah kita akn m'percayai & beriman dgnnya sbagaimana Abu Bakar? Atau kita akn mula m'gunaN logik akal, menolak kesahihan peristiwa itu dgn alasan tidak boleh diterima akal dan x logik? Kita akn mula mengeluarN teori sains yg menafiN kemampuan manusia merentasi 7 langit hanya dalam satu malam. Mungkinkh kita akn t'senyum sinis dan m'persendaN berita itu, m'anggap ia sebagai karut?
.
Sesungguhnya peristiwa Israk Mikraj jika dihayati dgn sesungguhnya, akn mengukuhkan lg keimanan kita & memperkuatN rasa takjub kpd kekuasaanNYA dlm mengatur kehidupan makhlukNYA. Peristiwa Israk Mikraj mengajar kita percaya kpd perkara ghaib dan percaya kpd Al-Qur’an & Hadith sbg panduan n penyelesaian kpd masalah hidup manusia.

No comments: