Friday, May 21, 2010

:: Fitnah Petunjuk Istikharah ::

“Ustaz, saya dan tunang saya sudah hampir ke tarikh pernikahan kami. Tetapi tunang saya telah secara mendadak memutuskn pertunangan kami. Beliau bermimpi melihat seorang perempuan lain dan setelah beristikharah, beliau yakin perempuan itu adalah pilihan sebenarnya kerana ia muncul dgn petunjuk Allah. Bagaimana pandangan ustaz? Saya dan keluarga saya serta keluarga tunang saya sgt terkilan. Apakah benar saya sudah dikeluarkn drpd petunjuk Allah? Di mana silap saya, ustaz?”
.
Percaya atau tidak, gejala ini semakin menjadi2. Malah dikalangan pelajar universiti, Istikharah semakin popular di dlm trend yg tersendiri. Ia diamalkn bg ‘memaksa’ Allah membuat pilihan utk mereka. Berbekalkn kejadian persekitaran atau mimpi yg disangka petunjuk, kadang2 ‘pilihan Allah’ itu adlh tunang orang, suami orang, malah ada juga isteri orang. Bertindak atas nama ‘petunjuk Allah’, tercetus permusuhan sesama anak Adam. Apakah Allah, atau Syaitan yg memberikn ‘petunjuk’ penuh mudarat dan zalim itu?
.
.
Penyakit besar yg melanda anak2 muda ialah beribadah tanpa ilmu. Mereka melaksanakn Solat Istikharah berdasarkn saranan rakan2 yg juga melakukannya atas saranan kawan2 yg lain. Berapa ramaikah yg membuka kitab Fiqh atau belajar mengenai Solat itu dan ibadah yang lain melalui para ustaz dan alim ulama’? Keadaan ini menjadi lebih bermasalah apabila ada pula agamawan yg mengesyorkn panduan2 yg tidak b'dasarkn keterangan al-Quran dan al-Sunnah malah diajar pula kaifiyat yg sgt membuka ruang manipulasi Syaitan dlm mengaburi pertimbangan anak Adam. Mengira huruf tertentu di dlm surah, menyelak secara rawak mushaf dan mencari petunjuk di muka surat yg terbuka, juga paling byk meniti di minda ialah menanti mimpi yg mnjawab permintaan.

Sheikh Saleem bin Eid al-Hilali di dalam kitab Bahjah al-Nadzireen syarah kpd Riyadh al-Sholiheen menyebut: “sesetengah orang berpendapat, “sesudah mengerjakn solat serta Doa Istikharah, akan muncullah nanti petunjuk dlm mimpinya, maka dia akn memilih sebagaimana yg ditunjukkn oleh mimpinya itu” Justeru ada sesetengah org berwudhu’ kemudian melakukn solat serta doa istikharah dan terus tidur (dgn meletakkn harapan petunjuk dtg melalui mimpi), malah ada juga mereka yg sengaja memakai pakaian berwarna putih kerana mgharapkn mimpi yg baik. Smua ini hakikatnya adalah prasangka manusia yg tidak berasas.”

Menjadi satu keperluan yg sangat penting utk kita kembali kpd maksud asal Solat Istikharah. Istikharah itu bermaksud meminta bantuan drpd Allah utk seseorang itu memilih di antara beberapa kemungkinan yg diharuskn oleh Syara’. Ada pun pilihan yg berada antara manfaat dan mudarat, apatah lagi Halal dan Haram hatta Makruh, maka tidak harus utk Istikharah dilakukan kerana tindakan yg sepatutnya diambil sgt jelas iaitu pd meninggalkn dan menghindarkn pilihan yg tidak baik itu.

Daripada Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam Baginda bersabda: Apabila sesiapa daripada kalangan kamu diberatkan oleh sesuatu maka hendaklah dia Rukuk dengan dua Rukuk (mengerjakan Solat dua rakaat) yang selain daripada Solat yang Fardhu (yakni mengerjakan Solat dua Rakaat dengan niat Istikharah).
.
Kemudian hendaklah dia berdoa: Ya Allah, aku beristikharahkn Engkau dgn ilmuMu dan aku juga memohon ketetapan dgn ketetapan yg bersandarkn kurniaanMu yg Maha Agung. Engkaulah yg Maha menetapkn sedang aku tidak mampu utk menentuknkn. Engkau Maha Mengetahui dan aku pula tidak mengetahui. Engkaulah yg Maha Mengetahui akn perkara-perkara yang tersembunyi. Ya Allah, jika pada ilmu-Mu sesungguhnya urusan ini harus disebut hajat tersebut atau cukup sekadar meniatkannya kerana Allah Maha Mengetahui akan hajat itu adalah baik untukku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku (kini dan datang), maka tetapkanlah ia utk ku dan mudahkanlah ia bagiku. Kemudian berkatilah bagiku di dlm pilihan ini. Dan andaikata pada ilmuMu sesungguhnya hal ini adalah buruk bagiku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku (kini dan akn datang), maka hindarkanlah ia drpd ku dan hindarkanlah aku daripadanya. Tetapkanlah bagiku kebaikan dan jadikanlah aku redha dengannya.
.
ilham abadi: sumber http://www.iluvislam.com. sekadar perkongsian bsama, tarbiyah utk smua. Artikel menarik yg saya kira sedikit mengena dgn situasi saya. mm.. hehe.

No comments: