Thursday, May 7, 2009

:: novel: Sakitnya Sayang ::


7/5/09: lebih kurg 3minggu sudah saya b'cuti. msih b'baki 2bln lg.. sunyi tinggal sndiri, seharian d rumah s'org diri, x b'aktiviti. ada pn, ptg jm6 m'bawa ke mlm, sedikit t'isi. mgajar d rumah, alquran,math,sains,b.melayu & b.arab, cuba d penuhi. blaja jd berani, xmahu malu2 lagi. ngee.. hihi.'Sakitnya Sayang', ni lh antara novel2 yg telah smpurna saya baca dlm cuti ni. ada byk lg, aN saya kongsiN nnti.. pasti ada teman2 yg pernah m'baca novel ni, karya Norhayati Berahim, penulis yg x asing lg. novel lama, ctakan pertama sekitar thn 2008. baru b'peluang saya meneliti & memahami crita yg t'kandung d dalamnya. sekadar p'kongsian b'sama..

Sinopsis: Sukarnya menjadi seorang anak. Membantah dikata tidak mendengar,mengiakan sahaja hati juga yang parah. Di mana mahu diluah resah yang terkumpul, ke mana mahu dialirkan jiwa yang sedang luka. Kini baru dia sedar betapa payahnya untuk menjaga perasaan..

Kebelakangan ini karya Norhayati Berahim lebih b'kisar kpd kisah yg berlaku dlm masyarakat t'utamanya di dlm institusi kekeluargaan. Kali ini, beliau mengenengahN bberapa p'masalahn yg sering kli b'laku d antara anak & ibu bapa mrk pd masa kini. Bl m'baca novel ini, baru saya sedar betapa sukarnya m'jadi seorg anak. terlalu menurut sgt pn salah, kalau menentang pn salah. Mmg stiap ibu bapa m'harapN yg t'baik utk anak2 mrk ttpi ada ketikanya, tidak smua ibu bapa memahami soal kehendak, kecenderungan, minat & apa yg b'main d minda ank2 mrk. Apa yg psti, ank2 jua punya perancangan & kemahuan sendiri. Malah lebih menyedihN lagi bila mrk tidak lgsung m'beri peluang kpd anak2 utk menyuaraN percaturan & hasrat hati mrk. Akhirnya, anak2 yg menanggung sgl 'penderitaan' ekoran drpd keputusan ibubapa yg 'ego' dgn pendirian & kata hati mrk..
.
Ilham Abadi: masa utk m'baca & m'catur idea. blm masanya lg utk saya b'karya seperti mrk.. (",) kpd ssiapa yg blm pernah m'baca novel ini, selamat m'baca!!

No comments: