Friday, May 22, 2009

:: Sukarnya utk Menduga (1) ::

22/5/09- Hari ini saya mengajar sperti biasa, sperti hari2 yg sbelumnya. tepat jm4 kdengaran suaranya: 'kakakkkk..' ~ suku kata yg ke-2 benar2 menusuk kepala. Pelajar prempuan b'bangsa india, faham2 je lh btapa nyaringnya suara. hihi.. b'gegas saya b'lari menyelusuri ank tangga. lompat3.. dh smpai. 'ok, masuklh..'
Kata emaknya, hari ni 2jam. maknanya jm4-6 ptg.

Bahasa melayu thn6: sperti biasa saya mulaN dgn krtas1- objektif. utk 1jam sterusnya, fokus kami pd karangan bkn lg tatabahasa. slesai menjawab, saya menanda. msih b'baki lg salahnya.. sterusnya, tugasan menerangN sbb & alasan mengapa plihannya bukan jawapan sepatutnya, saya sempurnaN. Sdg asyik menerangN.. saya perhatiN wajahnya tiba2 hilang ceria. tiada tawa mahupn lerekan manja. segalanya tiba2, wajahnya masam m'cuka. saya sekadar mmerhati, namun sdkit demi sdikit semangat & ksungguhn saya b'lalu pergi. mana tidaknya, dh lh tiba2 m'cuka, p'soalan saya d biarN sepi tiada sudahnya. aduhai budak ini.. d mana silapnya saya, t'salah cakapkh saya @ t'lepas pndang d mana2? ...saya bingung mmikirNnya. Penerangan, saya tangguhN seketika. lama saya b'cakap dgn nya, b'ulangkali melontarN p'soalan serupa. mengapa diam tiba2? langsung xm'jawab soaln2 saya? b'lalu bberapa ketika, puas sudah mata & minda saya menumpu padanya.. soaln2 saya mula b'jawab. malangnya pena & kertas m'jadi pengantara. aduhai budak ini.. geramnya saya. ngeee.. mana tidaknya, sudah lh letih b'tanya, d lesukannya pula mata & minda saya utk m'baca jwpn yg d tulisnya. Sakit gigi kah dia? apa yg xkena? xmenarikkh pndekatan yg saya guna? smuanya d nafikannya, cara & tingkah saya dipandang sempurna.

Saya bingkas bangun mninggalkannya. Sedikit sebanyak cuba m'duganya. kata saya, cukuplh sejam cuma. sejam yg b'baki xda gunanya. Perlahan2 dikeluarkannya smula pensil & buku, tanpa saya b'kata apa terus d tulisnya smula karangan yg baru dijawabnya di dalam kertas peperiksaan td. b'kisarkn tentang 'sekolah saya' yg mungkin masih segar dimindanya. aduhai.. tadi lama dia m'biarN waktu b'lalu xt'isi. Kurang 30minit yg masih b'baki, barulah nak menyibuk2kan diri. senyum2 pada saya, cuba utk menguasai smula semangat & kesungguhan saya yg pergi. Saya tenangN diri, kuatN hati utk mneruskannya lg..

Sukarnya utk menduga.. terasa pahit utk menelan kenyataannya apabila katanya, dia cuma m'permainN saya tadi. sedang saya? berperang dgn minda & hati, sibuk meneka itu & ini. Aduhai budak ini.. kenapa dibuat main je saya ni? saya bukan budak2 lg.. pernah suatu ketika saya mencelah nilaiannya, minta dia meneka usia saya. 17? salah.. 16? aduhai.. mudanya saya. pernah d hari pertama dia b'kata: 'kakak sangat kecik..' aduh. patut pun dibuat main2 je saya ni.

>>> budak india sgt pandai menipu. dia nk balik cepat slepas 1jam walaupn sbnrnya kelas saya 2jam. dia kata xpa, nnti bl emaknya b'tanya dia akn kata saya & ayah saya nak keluar ke mana2. aduh.. geram saya. kecik2 sudah berani menipu. padahal saya xkemana2, tapi dia yg mengantuk & nk tido petang tu. aduhai..

5 comments:

+akufobia+ said...

haha.gigit je telinga budak tu.

:: NZMS :: said...

hee.. nanti dia xda telinga lg lh dia xrespond pa2. geram saya. ngee.. ^_^

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Nak kena badk India...
Nnt sye pgglkan Muthusami...
Biar dia ceramah ckit...baru dgr kta cikgu Wawa... ;p

:: NZMS :: said...

hehe..
mana dtg nya muthusami tu?
ngee.. :)

~PaMpeRed bY worDs~ said...

Muthusami tu pak cik india fames yg disegani..
Asal ckp org india jer mst nama dia terlintas...
hehehe... ;p